PRETRAŽIVANJE:  
  
 

STOJAN VUČIĆEVIĆ,
SABRANE PJESME, NAPRIJED ZAGREB i OGRANAK MATICE HRVATSKE METKOVIĆ
 
 
 

 






 

 


 
 

Datum objave:  26. 2. 2009   


Poduzetništvo i smrt Hasana Kavare iz Čapljine, piše Dario Kavara

 

3. 5. 2006. godine objavili smo slijedeći tekst: "Redovita autobusna linija Čapljina - Imotski, oko 1930. godine Ovu vrijednu staru fotografiju poslao nam je Ivo Mikulić, iz Širokog Brijega, urednik na stranici www.siroki.com. Slika je iz tridesetih godina proteklog stoljeća. Sačuvali su je franjevci, kao negativ (negativi su bili uzidani u zid stare kuće u Širokom Brijegu). Riječ je o redovitoj liniji autobusa na relaciji Čapljina Imotski. Slika je snimljena, vjerojatno, negdje oko Širokog Brijega. Dva su vlasnika autobusa, a jedan od njih je Šutalo, tako na njemu piše. Molimo sve koji nešto znaju o ovome da nam to jave, kako bi opis slike mogli dopuniti i postaviti je u naš muzej. Zna li, možda, netko tko su ovi ljudi na slici? Mikuliću iskrena hvala!" U međuvremenu smo saznali kako su u Čapljini u to vrijeme bile osnovane dvije privatne kompanije za prijevoz roba i putnika. Jedna u obitelji Šutalo a druga u obitelji Hasana Kavare. Kompanije su međusobno surađivale te zajednički kupovale prijevozničke koncesije. O prijevozničkoj kompaniji Hasana Kavare piše nam u nastavku Dario Kavara, kome se na prilogu najiskrenije zahvaljujemo. Čim kompletiramo prilog objaviti ćemo podatke o prijevozničkoj kompaniji obitelji Šutalo. Pokrenite opciju više i saznajte o tome kako je Hercegovina uvijek slijedila razvijeni svijet i u idejama i u poduzetništvu, usprkos ljutim nevoljama koje su nažalost redovito stizale.



Poduzetničke aktivnosti

 

U razvoju privrede u ovom periodu veliku ulogu imala su privatna preduzeća. Ulažući vlastiti kapital, nastojala su podići nivo privrede u pojedinim krajevima Bosne i Hercegovine. Značajne su bile  kompanije za prevoz lica i roba,  koje su kupovale koncesije na pojedine komunikacije. Vlasnik jedne takve kompanije bio je Hasan Kavara (1888-1941), iz Čapljine.

 

Uklapanje u privredne tokove nove države, porodici koja je za vrijeme Osmanske i Austrougarske uprave držala han (prenoćiste, ukrcaj putnika ,zamjena konja i opreme) sa južne strane od ulaza u Počitelj, na putu od Dalmatinske obale prema unutrašnjosti Bosne, isprva je izgledalo nemoguće, međutim prevozna kompanija pogotovo njen transportni saobraćaj, pokazao se dosta korisnim i za stanovništvo hercegovačkih krajeva.

 

Kompanija je počela sa radom 1922.godine,  Sa 26 pari konja prevozila je robu i ljude povezujući zapadnu Herzegovinu sa  unutrašnjosti i Dalmacijom.

 

Početkom  30tih. godina  kompanija je počela sa kupovinom koncesije na puteve iz pravca luka Makarske, Splita  preko Imotskog do Čapljine,  najjužnije bosanskohercegovačke željezničke stanice ustanovljene u vrijeme Austrougarske uprave.

 

Već sredinom tridesetih godina kompanija je u vlasništvu imala kamione sa pogonom na ugalj i benzin  marke Henschel, 5 putničkih automobila Fiat i Chevrolet, a uspješno se bavila prevozom putnika na relacijama Čapljina –Imotski (slika) , imajući u svom vlasništvu 4 autobusa marke Chevrolet. Na cijeloj teritoriji Kraljevine Jugoslavijije u to vrijeme bilo ukupno 300 kompanija koje su se bavile autobuskim prevozom, sa ukupno 943 autobusa (Enciklopedija Jugoslavije). (Podatke iz privatne arhive porodice Kavara, ustupio Dario Kavara)

 

 

Smrt poduzetnika Hasana Kavare

 

Odmah nakon kapitulacije jugoslavije i proglašenja Nezavisne države Hrvatske  13,14,15 travnja oko Čapljine se bilo rasporedilo nekoliko jedinica jugoslavenske vojske koja je ustvari već bila četnička. Njima je u pomoć iz Bileće vlakom preko Trebinja pošlo

 

" ... i 80 pitomaca pod vodstvom kapetana Milana Janketića, poručnika Mladena Dušanića, poručnika Ljubomira Vasića i narednika Dušana Dokmanovića.Pitomci su se po naredbi mjesnog zapovjedništva u Trebinju Popadića imali združiti s odredom, koji je obrazovan u Trebinju, radi umirenja Čapljine, pod zapovjedništvom majora Pletikose. Također u tom odredu bili su kapetani Đurišić i Jokanović .Pred vlakom je išla jedna motorna terezina, zatim mašina s jednim vagonom u kojem je bio top s 15 pitomaca, a iza ovoga je išlo 30 vagona pitomaca i vojnika. "

 

Ova vojska, potpomognuta lokalnim srpskim ekstremistima




Fondacija Ruđer Bošković - Donja Hercegovina, sva prava pridržana (c)